OPCOM S.A. aplică o strategie multianuală de dezvoltare echilibrată, eficientă şi menită să susţină îndeplinirea tuturor responsabilităţilor ce îi sunt atribuite de legislația în vigoare, strategia energetică națională, memorandumurile și deciziile guvernamentale cu aplicabilitate domeniului său de responsabilitate.
OPCOM își desfășoară activitatea în deplină conformitate cu prevederile Legii energiei electrice și gazelor naturale nr. 123/2012, ale Legii nr. 220/2008 republicată, pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie, cu modificările și completările ulterioare, ale legislației secundare emise și aprobate de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), cu prevederile condițiilor licențelor acordate de ANRE, respectiv Licența pentru administrarea piețelor centralizate pentru energie electrică nr. 407 și Licența pentru administrarea piețelor centralizate în sectorul gazelor naturale nr. 2270.
Totodată, activitatea şi dezvoltarea OPCOM sunt realizate astfel încât să se asigure îndeplinirea de către societate a obiectivelor şi responsabilităţiilor care îi revin în conformitate cu programul de guvernare, strategia energetica naţională, memorandumurile şi deciziile guvernamentale, acordurile asumate de statul român faţă de instituţiile financiare internaţionale. OPCOM asigură un cadru organizat, viabil şi eficient pentru desfăşurarea tranzacţiilor comerciale în cadrul piețelor centralizate organizate, în condiții de consecvenţă, corectitudine, obiectivitate, independenţă, echidistanţă, transparenţă şi nediscriminare.
În același timp, în activitatea și dezvoltarea sa, OPCOM se conformează prevederilor legislației europene cu aplicabilitate corespunzătoare rolului și responsabilităților sale (printre altele, Regulamentul (UE) nr. 2015/1222 de stabilire a unor linii directoare privind alocarea capacităților și gestionarea congestiilor, Regulamentul (UE) nr. 1227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului privind integritatea și transparența pieței angro de energie și Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 1348/2014 al Comisiei privind raportarea de date, pentru punerea în aplicare a articolului 8 alineatele (2) și (6) din Regulamentul (UE) nr. 1227/2011 al Parlamentului European și al Consiliului privind integritatea și transparența pieței angro de energie), Regulamentul (UE) 2024/1106 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 aprilie 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1227/2011 și (UE) 2019/942 în ceea ce privește îmbunătățirea protecției Uniunii împotriva manipulării pieței în cadrul pieței angro de energie, Regulamentul (UE) 2017/2196 al Comisiei din 24 noiembrie 2017 de stabilire a unui cod de rețea privind starea de urgență și restaurarea sistemului electroenergetic, precum și Regulamentul (UE) 2019/943 al Parlamentului European și al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piața internă de energie electrică), Directiva (UE) 2019/944 a Parlamentului European și a Consiliului din 5 iunie 2019 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică și de modificare a Directivei 2012/27/UE, alți termeni, condiții și metodologii elaborate conform regulamentelor europene relevante, cu modificările ulterioare.
OPCOM este Operator al pieței de energie electrică desemnat (NEMO - Nominated Electricity Market Operator) al pieței pentru ziua următoare și al pieței intrazilnice de energie electrică pentru zona de ofertare România, în sensul prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1222 cu aplicabilitate pentru cuplarea piețelor pe aceste orizonturi și participă la punerea în aplicare a prevederilor acestui Regulament.
De asemenea, OPCOM este inregistrat ca Operator de Servicii Esentiale, contorm Legii nr. 362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice, conformandu-se prevederilor acesteia.
OPCOM a fost calificat de către ACER ca Mecanism de Raportare Înregistrat, în vederea raportării ofertelor și tranzacțiilor stabilite de participanții la piața angro de energie din România.
Din perspectiva domeniului său de activitate și a responsabilităților ce îi revin, inclusiv de a propune amendamentele și dezvoltările necesare ale cadrului de reglementare aplicat în administrarea piețelor organizate pe platformele sale, pentru ca propunerile sale să fie permanent corelate cu practicile de succes europene și necesitățile mediului de afaceri, OPCOM este membru al Asociaţiei internaţionale a burselor de energie (APEx, Association of Power Exchanges), Asociaţiei burselor europene de energie (Europex, Association of European Energy Exchanges), altor comitete și asociații naționale.
Pentru a garanta către terți și autoritățile implicate calitatea serviciilor furnizate în baza licențelor deținute, OPCOM aplică un Sistem de management al calității conform ISO 9001:2015. Pentru a garanta securitatea, confidențialitatea și disponibilitatea informațiilor părților interesate, OPCOM aplică un Sistem de Management al Securităţii Informaţiei conform ISO/IEC 27001:2022. Ambele sisteme sunt certificate de Lloyd's Register Quality Assurance.
OPCOM întreprinde acțiunile necesare pentru îndeplinirea misiunii sale de furnizare a prețurilor de referință pentru energie electrică și gaze naturale precum și a semnalelor de preț la termen pentru energie electrică și gaze naturale și asigurarea condițiilor de piață în ansamblul lor, necesare pentru îndeplinirea obiectivelor strategiei energetice naționale și menite să crească transparența și integritatea generală a pieței angro de energie din România, sprijinind procesul de finalizare a liberalizării pieței și integrarea acesteia în piața unică europeană.
OPCOM întreprinde, printr-o abordare susținută, consistentă și activă, în cooperare cu entitățile române implicate, precum și cu partenerii europeni implicați, acțiuni necesare în contextul punerii în aplicare a prevederilor legislației și deciziilor europene dedicate creării și operării pieței unice europene a energiei electrice, incluzând participarea în procese de cooperare bilaterale, regionale și pan-europene dedicate cuplării piețelor de energie electrică pe orizonturile ziua următoare și intrazilnic transfrontalier.
OPCOM evoluează corporativ, tehnic și tehnologic astfel încât să îndeplinească permanent, fiabil și sigur responsabilitățile care îi revin conform legislației și în deplină conformitate cu prevederile cadrului legislației naționale primare și secundare și al legislației europene aplicabile și urmărește armonizarea procesului propriu de evoluție cu evoluția mecanismelor comerciale ale pieței, tendințelor și riscurilor acesteia, precum și cu nivelul de maturitate al pieței.
OPCOM aplică măsuri de management modern în condiții de calitate superioară și asigură administrarea societății din punct de vedere economico-financiar cu respectarea deplină a legislației în vigoare și în condiții de eficiență și eficacitate.
OPCOM beneficiază de un bun nivel de competență și credibilitate în domeniul de activitate, susținând constant promovarea acelor principii etice și de performanță care vor asigura dezvoltarea companiei într-o manieră durabilă, receptivă atât la nevoile interne de creștere profesională, cât și la cele ale comunității în care își desfășoară activitatea.
Valorile societăţii se bazează în principal pe:
Valorile organizaţionale ce definesc etică în afaceri a OPCOM SA sunt: