OPCOM: Decontare, încasari si plati pe Piata pentru Ziua UrmatoareActivitatea de decontare pe Piaţa pentru Ziua Următoare - Descriere
Activitatea de decontare pe Piaţa pentru Ziua Următoare de energie electrică (PZU) se realizează în conformitate cu regulile prevăzute în:
- Regulamentul de organizare şi funcţionare a pieţei pentru ziua următoare de energie electrică cu respectarea mecanismului de cuplare prin preţ a pieţelor şi modificarea unor acte normative care reglementează piaţa pentru ziua următoare de energie electrică, cu modificările și completările ulterioare aprobat prin Ordinul ANRE nr. 82/2014;
- Schema de Debitare Directă SEPA Business to Business reglementată prin „Regulamentul BNR nr.2/2016 privind operațiunile de transfer de credit și debitare direct”.
În conformitate cu documentele menționate, au fost elaborate următoarele proceduri operaționale:
- Procedura privind încasările și plăţile aferente tranzacţiilor pe Piaţa de energie electrică pentru Ziua Următoare
- Procedura operațională privind constituirea, verificarea și utilizarea garanțiilor financiare pentru participarea la Piaţa pentru Ziua Următoare
Condiții necesare pentru participarea la tranzacții în PZU:
- Pentru încasarea contravalorii energiei electrice vândute la prețuri pozitive/cumpărate la prețuri negative, Participantul la PZU va informa OPCOM S.A. asupra codului IBAN al contului deschis la o bancă comercială din Romania, care se va credita cu valoarea drepturilor de încasare;
- Participantul la PZU, care dorește să transmită oferte de cumpărare cu prețuri pozitive/vânzare cu prețuri negative, precum și OTS în calitate de Participant Implicit, trebuie să deschidă un cont în numerar (lei) la o bancă comercială din România, denumită în continuare Bancă de decontare si sa încheie un Mandat SEPA de Debitare Directă B2B (fără limită de sumă) cu banca respectivă, prin care autorizează ca:
- OPCOM S.A. să emită ori de cate ori este necesar o Instrucțiune de Debitare Directă (IDD) asupra contului său deschis la Banca de decontare;
- Banca de decontare să debiteze contul său cu sumele prevăzute în IDD emise de OPCOM S.A.
Mandatul SEPA de Debitare Directă B2B va fi înregistrat de către Banca de decontare a Participantului la PZU în Registrul Unic de Mandate gestionat de Transfond.
- Participantul la PZU, care dorește să transmită oferte de cumpărare cu prețuri pozitive/vânzare cu prețuri negative, va constitui o Scrisoare de garanție bancară de plată (SGB) în favoarea OPCOM S.A., document care poate fi comun pentru PZU și pentru PI, cu precizarea corespunzătoare în conținutul său. SGB poate fi emisă de:
- Banca Cont Central (BCR) în calitate de bancă garantă,
- BCR, în baza contragaranției bancare emisă de Banca contragarantă,
- Altă bancă comercială, în calitate de bancă garantă și avizată de BCR, în baza Convenției incheiate între BCR și Banca garantă.
Cuantumul valorii SGB constituite trebuie să acopere cumulat, minim:
- obligaţiile de plată ale Participantului la PZU pentru tranzacțiile realizate neîncasate încă în Contul Central al PZU,
- valorile maxime cumulate ale ofertelor zilnice de cumpărare la prețuri pozitive /de vânzare la prețuri negative (inclusiv contravaloarea TVA, dacă este aplicabil), calculate pentru ziua de tranzacționare curentă, respectiv pentru ofertele transmise în avans.
Participantul la PZU va întreprinde măsurile necesare pentru primirea de către OPCOM S.A. de la BCR, a SGB daca aceasta a fost emisă de BCR în calitate de Bancă garantă sau a avizului BCR, în cazul în care SGB este emisă de o altă Bancă garantă, nu mai târziu de ora 12:00, cu o zi bancară lucrătoare înainte de prima zi în care Participantul la PZU dorește să introducă oferte de cumpărare la prețuri pozitive și/sau oferte de vânzare la prețuri negative.
Mecanismul de contraparte
OPCOM S.A. are rol de contraparte pentru toate tranzacțiile încheiate pe PZU (în calitate de vânzător/cumpărător pe PZU), rol care implică desfășurarea activităților necesare în vederea efectuării încasărilor/plăților/facturării/regularizării plăților:
1. Incasări și plăți
- În fiecare zi de tranzacţionare, până la ora 14:00, OPCOM S.A. pune la dispoziția Participanţilor la PZU, prin intermediul platformei de decontare, Notele de decontare zilnice (în format XML și PDF) și pentru vizualizarea acestora, Participantul la PZU accesează platforma de decontare, în conformitate cu “Ghidul Participantului de accesare a platformei de decontare”.
- Incasările precum și plățile aferente tranzacțiilor cu energie electrică din PZU se efectuează prin intermediul Contului Central al PZU, deschis de OPCOM S.A. la BCR;
- In fiecare zi bancară lucrătoare, OPCOM S.A. transmite la BCR, până la ora 15:00, IDD în vederea efectuării încasărilor; valoarea IDD şi a OP se calculează pe baza Notelor de decontare zilnice:
- pentru Participantul la PZU care pentru o zi de livrare a înregistrat atât tranzacții de vânzare, cât şi tranzacții de cumpărare se dermină valoarea netă (Vnet) astfel:
• Vv - valoarea energiei electrice vândute;
• Vc - valoarea energiei electrice cumpărate inclusiv contravaloarea TVA, dacă este aplicabil;
pentru:
Vnet <0 - Participantul la PZU are obligații nete de plată și OPCOM S.A. emite IDD pentru valoarea respectivă;
Vnet >0 - Participantul la PZU are drepturi nete de încasare și OPCOM S.A. emite OP pentru valoarea respectivă.
Termenul limită pentru creditarea Contului Central al PZU este de 1 zi bancară lucrătoare de la transmiterea IDD și, ulterior verificării încasărilor acestora în extrasul de cont, se transmit OP la BCR, în vederea efectuării plăților aferente drepturilor nete de încasare ale Participanților la PZU.
- Pentru tranzacțiile desfășurate în zilele nelucrătoare, OPCOM S.A. transmite IDD la BCR, în prima zi bancară lucrătoare, ce urmează după aceste zile, până la ora 10:00.
- În fiecare zi bancară lucrătoare, OPCOM S.A. primește de la BCR raportul refuzurilor aferent IDD transmise și OPCOM S.A. transmite la BCR solicitarea de executare a SGB constituită de Participantul la PZU care a înregistrat refuz la plată, cu valoarea obligațiilor de plată neîncasate. Creditarea Contului Central al PZU se efectuează în:
- 1 zi bancară lucrătoare, față de ziua transmiterii cererii de executare, dacă SGB este emisă de BCR,
- 2 zile bancare lucrătoare, față de ziua transmiterii cererii de executare, dacă SGB este emisă de altă Bancă de garantare și avizată de BCR/ emisă de BCR, în baza contragaranției bancare emisă de Banca contragarantă.
2. Calculul garanției de validare
- În vederea validării ofertelor de cumpărare la prețuri pozitive și/sau a ofertelor de vânzare la prețuri negative ale Participanților la PZU, OPCOM S.A. calculează zilnic garanția de validare pentru fiecare Participant la PZU, ca diferență între valoarea SGB și valoarea cumulată a obligațiilor nete de plată.
Valoarea cumulată a obligațiilor nete de plată reprezintă suma valorilor următoare:
- valoarea IDD transmise la BCR și neîncasate,
- valoarea obligațiilor nete de plată din notele de decontare zilnice pentru tranzacțiile efectuate în zilele nelucrătoare.
- Garanția de validare se calculează după următorul grafic de timp:
- în fiecare zi calendaristică, anterioară zilei de tranzacționare, în intervalul 14:30 - 18:00, pentru toți Participanții la PZU;
- în fiecare zi de tranzacționare (dacă este zi bancară lucrătoare), până la ora 9:00, pentru participanții la PZU ale căror obligații de plată au fost încasate în Contul central al PZU până la ora 8:30.
3. Facturarea
- Facturile se emit pentru cantitățile lunare de energie electrică livrate, în ore CET, data facturării fiind data ultimei zile a lunii de livrare și se transmit în primele trei zile lucrătoare după încheierea lunii de livrare; conținutul facturilor respectă prevederile Codului fiscal aplicabile.
- OPCOM S.A. transmite Participanților la PZU care, în luna de livrare, au înregistrat tranzacţii de cumpărare, facturi pentru energia electrică vândută acestora.
- OPCOM S.A. transmite Participanților la PZU care au înregistrat, în luna de livrare, tranzacţii de vânzare energie electrică la prețuri negative, facturile pentru „Prestarea de servicii”.
- Participantul la PZU care, în luna de livrare, a înregistrat tranzacţii de vânzare, transmite la OPCOM S.A. factura, care cuprinde energia electrică vândută..
- Participantul la PZU care, în luna de livrare, a înregistrat tranzacţii de cumpărare la prețuri negative, transmite la OPCOM S.A. factura pentru „Prestarea de servicii”.
4. Plăți lunare de regularizare
- Deoarece valoarea zilnică a IDD/OP emise se determină pe baza valorii nete zilnice a tranzactiilor de vânzare și/sau de cumpărare energie electrică, ulterior lunii de livrare, se determină valorile aferente regularizărilor plăților, pe baza facturilor emise de OPCOM S.A. și de Participantul la PZU, precum și a încasărilor și plăților efectuate.
- In situația în care la sfârșitul lunii se înregistrează obligații de plată și drepturi de încasare egale, reciproce, acestea se regularizează, conform opțiunii Participanților la PZU, după caz, astfel:
• emitere reciprocă de Ordine de Plată,
• emiterea de către OPCOM S.A. a unei IDD de regularizare, și după încasarea contravalorii IDD în Contul Central de PZU, emiterea de OP pentru regularizare, pentru creditarea contului Participantului la PZU,
• transmiterea de către OPCOM S.A. Participantului la PZU a Solicitării de compensare și, ulterior acceptării acesteia, sub semnătură, de către Participantul la PZU, emiterea de Ordine de Compensare și Procese verbale ale ședințelor de compensare semnate în cadrul sedințelor de compensare organizate de Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie,
• semnarea de Ordine de compensare la sediul OPCOM S.A.
În vederea participării la PZU, vă punem la dispoziție următoarele informații:
- Noile modele de Scrisori de garantie bancara, aplicabile din aprilie 2022
- Lista băncilor care au aderat la sistemul SEPA Direct Debit (Transfond);
- Lista actualizată de bănci care au încheiat convenții cu BCR pentru emiterea SGB pe Piața pentru Ziua Următoare și Piața Intrazilnică de energie electrică.
Codul IBAN al Contului Central al PZU este: RO59RNCB0074029217370032